söndag 6 april 2014

Luang Prabang

Är i Luang prabang nu och har haft en underbart lugn dag idag. Hade både manikyr, pedikyr och massage i förmiddags vilket var riktigt avslappnande.
Igår hyrde jag och några andra cyklar och åkte ut till en by nån kilometer utanför stan. Det var riktigt roligt och gick förvånansvärt bra, vi blev iaf inte påkörda :)

onsdag 2 april 2014

Sen sist..

Hehehe.. Så mycket har hänt sen sist. Jag är nu för tillfället i Laos, i Vang Vieng. Har gjort så himla mycket att jag inte riktigt har hunnit eller tagit mig tid till att blogga.
Men shit va roligt jag har haft det!
Vi började Kambodja med Siem Reap, och jag har nu äntligen fått se Angkor Wat! Dock med typ tusen andra turister, var lite svårt att få se foton man ville ha då det konstant kom nåt huvud upp ivägen..

Efter Siem Reap åkte vi mot Phnom Penh, dock så stanna vi över natten på ett så kallat "homestay". Vi bodde väldigt enkelt med en madrass på golvet och myggnät över. Sov dock förvånansvärt bra då så det var sjukt mysigt!

Phnom Penh var inte riktigt lika bra som Siem Reap skulle jag säga. Nu har jag ju bara varit på båda ställena i bara några dar och jag har inte ens sett hälften av det. Men jag kan klart säga att utelivet var bättre i Siem Reap än i huvudstaden, troligen dock för att det är fler turister där.
En liten rolig grej var att vi träffa några svenskar i Siem Reap när vi var ute, och sedan när vi kommer till Phnom Penh stöter vi på dem igen. Världen är allt liten ibland...
Såklart åkte vi till the killing Fields och till Toul Sleng (s 21). Jag tror att vi alla var lite deppiga den morgonen, men jag är ändå glad att jag såg det. Det är nåt som bara måste ses, oavsett hur jobbigt det är.

Påvägen till Laos gräns övernattade vi på ännu ett homestay, denna gång på en liten ö mitt i Mekong floden. Hyrde cyklar och cykla runt ön. Det var roligt dör det fanns nästan inga turister alls där och nästan varenda kotte på ön var bönder. Shit va svettiga vi blev dock under den cykelturen! Det var grymt varmt den dagen så vi avsluta cykelturen med att bada i Mekong floden till solnedgången. Så jäkla underbart!

Vid Kambodja-Laos gränsen fastna vi i över två timmar och det hela sluta med att en av resenärerna inte kom in i Laos på grund av några helt idiotiska anledningar.
Vi åkte därifrån direkt till de "4000 öarna" och bodde än en gång på en liten ö i Mekong floden (den här var dock lite mera turistig)
Gjorde en dagsutflykt med några andra och paddla kajak. Hade sjukt kul och blev dyngsur av all vattenkrig som vi hade. Råkade sätta mig i lera när jag skulle klättra ner från ett berg och efter det blev jag kallad "shit stain" eller "Shanna" ja, jag reser med några väldigt mogna människor.. Haha xP

Har haft min första bush camping nu oxå! Det var sjukt mysigt med öppen eld och man kunde se stjärnorna hur bra som helst verkligen!
Detta slutade dock vara mysigt när man skulle lägga sig i det sjukt varma tältet. Sov inte så särskilt bra den natten..

Men nu befinner jag mig Vang Vieng! Igår badade vi i en blue lagoon vilket var svalt och skönt. Tyvärr var det också det enda som jag orkade med då både jag och Josi (danska tjejen som jag delar rum med) började må illa. Så vi låg båda inne på rummet hela dagen :( jag undrar om det inte kan bero på malariatabletterna som jag tar. För detta var näligen inte första gången som jag har fått ont i magen under resan..
Men nu mår jag bra igen! Ska ut och vandra i några timmar och efter det tror jag att jag ska ta det lugnt igen. Haha xP

fredag 21 mars 2014

Kambodja

Så nu har jag kommit till Kambodja! Har spenderat nästan hela dagen antingen i en buss (eller "truck" man får tydligen inte kalla den för buss haha xP) eller i köer vid Kambodjas gräns. Var inte den roligaste resan där i början eftersom jag mådde sjukt illa då :( men nu mår jag bättre och ser fram emot en god middag snart!

Igår var jag på en thaiboxing match. Den var hmm.. Speciell. Det härligaste var atmosfären, herregud vad dem där thailändarna kunde bli högljudda! Och dem höll på att slå vad och ingen av oss förstod oss på det minsta hur det fungerade. Det var ett enda kaos!

onsdag 19 mars 2014

From Bangkok to Beijing..

Så.. Nu har pappa stuckit och jag har dragit ifrån det fem stjärniga hotellet till ett annat (också skitbra..) hotell.
Det är nu den riktiga resan börjar! Var ganska nervig imorse när pappa stack och så, men nu känns allt ur lugnt. Har checkat in på ett hotell som ligger precis vid chao phraya floden. Delar rum tillsammans med en danska och vi har nyligen gått ner till the Grand palace för att upptäcka att det redan stänger halv fyra. Skit tidigt måste jag säga. Om nån timma är det möte med resten av gruppen, så det ska bli spännande och se vilka typer det är som man kommer spendera dem kommande två månaderna med xP

tisdag 18 mars 2014

Bangkok

Igår kom vi till Bangkok, och shit det är en stökig stad men jag älskar den ändå! Vi bor i Sukhumvit precis vid Asok station på 32:a våningen. Så vi har en fantastisk utsikt över Bangkok och den galna trafiken!
Självklart inledde vi kvällen igår med att äta på "Suda" vår favorit restaurang. Den ligger precis vid Asok station den med så det är riktigt passande. Beställde in den röda curryn och schize vilka smaker!! Helt gudomligt! Bästa jag någonsin haft och det kunde till och med pappa hålla med om, och då har han testat på några olika currys i sitt liv. Dock var den ganska stark, men jag kan stolt säga att jag klara av det. Man måste ju testa gränserna ;)

Ikväll blir det middag på vår 2:a favorit ställe. "Samsara" heter den om jag minns rätt och ligger precis vid floden. Och då menar jag verkligen precis vid floden! Förhoppningsvis hittar vi den, den är lite gömd nämligen hehe..
Idag har vi båda shoppat. Pappa teknik och haha snacka om att han är lätt att sälja till. Köpte nyligen ett par Bose hörlurar i new york, idag blev det Beats hörlurar istället ;) Själv har jag varit ganska sparsam med pengarna, har hittat mig en hatt bl.a. Så jag är också nöjd :)
Utsikten från vårat rum..

söndag 16 mars 2014

Hörde att det snöa hemma i Sverige.. Haha!

Sitter nu på balkongen med en en öl i handen, och väntar på att klockan blir tillräckligt mycket för middag.
Hela dan har vi antingen slappat vid havet eller vid poolen vilket har varit sweet!
Dock tog vi oss en liten promenad längs med stranden. Det hela tima vi med tidvattnet vilket gjorde att vi blev något blöta.. Hela stranden försvinner nästan när tidvattnet kommer.
Ikväll är det fotboll som gäller. Manchester United mot Liverpool. Pappa med sitt elefantminne kommer ihåg att dessa två lag möttes förra gången han var här i Hua Hin. Han kan inte komma ihåg mitt namn, utan har kallat mig "Pernille" hela resan, men jag antar att vissa saker helt enkelt är viktigare att komma ihåg..
Så får se hur länge jag orkar med fotbollen, kan nog vara mysigt en stund iaf :)
Imorgon sticker vi till Bangkok, tydligen är det hela 35 grader där. Så det blir nog många besök till shoppingmallen och dess luftkonditionering, pappa blir nog glad av det ;)

Jag har inte riktigt haft med mig mobilen någonstans än, och därför inte tagit några bilder än. Men så fort jag tagit några lägger jag upp dem :)

lördag 15 mars 2014

Jag är en idiot (igen..)

Som jag har nämnt i ett tidigare inlägg (detta var dock för ett tag sedan) så är jag en jäkla idiot.. Nu har jag ett nytt exempel från det att jag somna på nattbussen. Jag har nämligen tagit med mig fel objektiv till kameran.. Asså kom igen!! Jag vet mycket väl att jag har flera objektiv, och ändå dubbelkollar jag inte!!! Jag skulle ha haft med mig ett objektiv på 35mm fast zoom, som mamma och pappa så snällt fixat åt mig när dem var i new york. Men istället har jag tagit med mig mitt gamla standard objektiv som för övrigt är trasigt också.
Men, men.. Jag tänker inte gräma mig över detta, det som är gjort är gjort. Jag har ju iaf mitt favvo objektiv på 16-85 mm, så det täcker ju det mesta. Får helt enkelt se fram emot att använda min fina lilla 35:a till sena sommar kvällar.. Då kommer den göra sig bäst ;)